Tecrübeli eğitimci ve yazar Âdem Keven, Yeni Nesil Eğitim isimli önemli bir kitap kaleme almış. Eğitimi enine boyuna değerlendiren Keven, kitabı “yeni nesil öğretmen, okul, eğitim ve öğrenci” başlıkları adı altında eğitimi masaya yatırmış.
Eğitim takvimini sonuna yaklaştık. Okullarda son sınavlar var, öğrenciler çok önemli notlar alacak; haziran başında LGS, TYT, AYT sınavları yapılacak.
Okumanın sınav başarısındaki önemini anlatmış tecrübeli eğitimci. Okumak zihni açar, zekâyı besler, anlama ve anlatma yeteneğini geliştirir. Son senelerde sınavlarda öğrencilere yeni nesil sorular soruluyor. Okuma tutkusu olan, bu sınavlarda daha şanslı.
“Liselere giriş (LGS) ve üniversite (TYT – AYT) sınavlarında başarılı olmak için çok iyi bir kitap okuyucusu olmak en önemli. Sorulardaki kelime sayısı her geçen yıl artıyor. Matematik sınavı ile ilgili son birkaç yılın kelime sayısına baktığımızda durumun ciddiyetini anlayabiliriz. TEOG 2016 ve 2017 sınavlarından matematikten sorulan 20 sorudaki kelime sayısı 374 -475 arası iken 2018 LGS’de kelime sayısı 860, 2019’da 1210 kelimeye çıktı.” (Yeni Nesil Eğitim, s.109)
Eğitimcilerin ve anne-babaların yeni nesil eğitimi iyi takip etmelerini tavsiye eden Âdem Keven, okul hayatında daha başarılı olabilmeleri için öğrencilere çok önemli 17 tavsiyede bulunuyor. Bu tavsiyelerin tamamı sütunun hacmini aşacağı için önerileri kısaltarak aktaracağım.
Eğitimci Keven’e göre yeni nesil öğrenci şu meziyetlere sahip olmalı:
Hedef belirler. Hedefler, eğitim hayatı boyunca odaklanmamıza yardımcı olur, niçin çalıştığımızı her zaman hatırımızda tutmamızı sağlar, iyi bir motivasyon kaynağıdır, bizi sürekli diri tutar, her zaman yol gösteren deniz feneridir.
Disiplinlidir. Disiplin, başarıda en önemli etkendir; yapılan işin gereklerini sabırla yerine getirmeye devam etmek demektir.Birçok zeki insan disiplinsizlik yüzünden heba olmuştur. Disiplin planla birleştiğinde çok hızlı sonuçlar verir.
Çalışkandır. Çalışkanlık zorlukların üstesinden gelmenin en güçlü yoludur. Mehmet Akif, dehanın yüzde biri ilham, yüzde doksan dokuzu terdir, der. Mükemmel öğrenci çok zeki öğrenci değildir, zekâ seviyesi ne olursa olsun çalışkan, çok çaba harcayan, çok ter döken öğrencidir. Çalışkan öğrenci bahanelere sığınmaz, her yerde ve her zaman çalışır.
Katılımcıdır. Ders içi ve ders dışı faaliyetler öğrencilerin gelişimi ve özgüven kazanması için önemlidir. Bazen ders dışı faaliyetler normal dersten daha fazla öğrenme fırsatı sunar.
İç motivasyonu yüksektir. Hedefi olan öğrenci kendisini motive eder. Öğrenmek mutluluk kaynağıdır. Motive olmuş öğrencilere ders anlatmaktan zevkli bir şey yoktur. İç motivasyonu yüksek öğrenci başarılı olur.
Problem çözücüdür. Problemler yeteneklerimizin ortaya çıkmasına ve gelişmesine fırsat verir. Arkadaşlarla ilişkilerde, derslerde, proje çalışmalarında, grup oyunları sırasında sık sık problemler çıkar. Böyle durumlarda ağlamak, küsmek, kavga çıkarmak yerine problem çözme yeteneğini kullanarak çözüm üretmek başarı getirir. Problemi aştığında öğrenci kendisini daha güçlü hisseder.
Soru sorar. İnsan meraklı yaratılmıştır, merak ilmin hocasıdır. Açık zihinli öğrencinin en önemli özelliği soru sormayı bilmesidir. 1930’larda Nobel Fizik ödülü alan İshak Rabi’nin annesi her gün oğluna şu soruyu sorarmış: “Bugün öğretmenine iyi bir soru sordun mu?” Ünlü bilim adamı, başarısını annesinin okul dönüşü kendisine gösterdiği ilgiye bağlar.
Sıkı okuyucudur. İyi öğrenci genellikle kitap kurdudur, kitap dostudur. Ödev olduğu için değil, sevdiği için kitap okur. Okumak öğrenmenin temelidir. Başarılı öğrenciler her zaman eğlenceli ve zorlayıcı kitaplar seçerek anlama, muhakeme, analiz ve sentez becerilerini artırmak için fırsat ararlar. Çok okumak, kelime dağarcığını zenginleştirir. Bu da daha iyi düşünme ve daha iyi bir ifade becerisi demektir.
Sosyal becerilerini geliştirirler. Başarılı öğrenci sadece derslerle ilgilenmez; spora, müziğe, sosyal faaliyetlere zaman ayırır. Arkadaşları ile sağlıklı iletişim kurmaya önem verir.
Yardımlaşmayı bilirler. Hiçbir başarı tek başına elde edilmez. Her başarılı öğrenci destek görmüştür. Aile ortamı öğrenmeyi etkiler. Öğrenme iklimi ne kadar uygunsa çocuk o oranda yeteneklerini geliştirir.
Beyin Vitamini: Eğitimci Âdem Keven; Yeni Nesil Eğitim, Okulda Hayat Var, Öncü Öğretmen isimli birbirinden kıymetli eserler kaleme almış. Eğitimle ilgilenenlerin okuması gereken kitapları Aktif Yayınları neşretmiş. (İletişim; 0212 – 5288541; bilgi@idealkultur.com )