Bugun...



DİB Başkanı Safi hocaya selamlarım var

Genel Yayın Yönetmenimiz Eyüphan Kaya Diyanetin çalışmaları hakkında DİB Başkanı Prof.Dr.Safi Arpaguş'a hitaben bir yazı yazdı.İncelemeniz dileğiyle

facebook-paylas
Tarih: 23-11-2025 21:17

DİB Başkanı Safi hocaya selamlarım var

Lütfen bu yazımı üqelalık olarak düşünmeyin, az yada çok, işe yarar ya da yaramaz, vatandaş hayatta karşılığını görmek istediği fikirlerini paylaşabilir. Bazen içi boş bir yazı olarak değerlendirilebilir, bazen bir paragrafı işe yarar, bazen de her satırı kıymetlidir. Bu yazımın hangi gruba teqabül edeceği de okuyucunun bakış açısına bağlıdır.

Ülkemizin insan niteliği temel eğitim ve sürekli eğitime bağlıdır. Temel eğitim okullarda veriliyor, verilen de yarım yamalak bir bilgi, terbiye açısında da sınıfta kalıyoruz zaten, üstelik lisenin mecburi olması kabul edilemez, bir an evvel tercihli hale gelmesi lazım. Hatta lise eğitimi tamamen kalksa daha iyi olur, toplumun ömrü 4 yıl uzar diye düşünüyorum. Varsın 16 yaşında çocuk üniversiteye girsin 20-22 yaşında üniversite mezunu olsun olmaz mı? Ayrıca milyar liraları lise öğretimine verip sonunda gençlerimizin dengesini bozan öğretmenlerden de kurtulmuş oluruz. Diğer yandan gençlerimiz yararlı meslekler edinirler.

Temel eğitimi burada bırakalım, hayat boyu eğitim camilerimiz üzerinde devam ediyor. Öyleyse Diyanetin çalışmaları ne kadar dolu dolu olursa o kadar toplumun kalitesi yükselir.

Safi Başkanımızın tasavvuf konusundaki akademik çalışmaları bana bir umut ve motivasyon verdi. Eğer bu toplum sahih tasavvuf adına, Hakkıyla Allah’ı zikir etmeyi öğrenirse, dünya ve ahretimiz mamur olur.

*Çünkü tasavvuf, İslam’ı ihlasla yaşamanın adıdır. Zaten bir mümin için; ilim, amel ve ihlas lazım.

O zaman tasavvufu Mevlana kavramı üzerinde topluma arz edebiliriz. İslam dünyasında birçok kişi Mevlana unvanıyla bilinse de aslında üç Mevlana vardır;

Mevlana Cami,

Mevlana Xalit,

Mevlana Celalettin-i Rumi.

Bu üç şahsiyet üzerinde tasavvufu topluma anlatırsak isabetli olur diye düşünüyorum.

Bu üç muhterem zatın üç ortak özelliği varmış,

1-Üçü de zamanının başarılı alimleri,

2-Üçü de tanınan(soylu) bir ailenin evlatları,

3-Üçü de varlıklı ailelere mensup. Ama kalplerinin derinliklerinde bir boşluk hissediyorlar ve o boşluğu tasavvuf ile doldurup gönül dostları olarak hayırla anılıyorlar.

Mevlana Cami iyi bir alim ve o zamanın “Sessizler Meclisine” intisap ederek manevi bir mesafe kat etmiştir.Bu yazıda 40’lar Meclisiyle olan iletişimini anlatamam, yazı uzar diye.

Mevlana Xalit İslam dünyasını dağınık olduğu 18.asırda 50-60 tane halife yetiştirerek İslam dünyasını toparlamayı başarmıştır.

Mevlana Celalettin’in manevi sahadaki çalışmaları dillere destan. Mevlana Celalettin yılı ilan edildi, uygun bir yıl da Mevlana Halit’in yılı ilan edilmeli aynı zamanda Kürt olduğu da açık ve net olarak söylemekten çekinmemelidir. Bu toplumun iç barışına da bir katkı yapar diye düşünüyorum.

Ayrıca Bediüzzaman’ın eli üzerinde zuhur eden Risaleyi Nur Külliyatını da sahiplenerek bu hakikatlerin bütün insanlarımıza ulaşmasına imkan vermek lazım. Bunlar bizim için Allah’ın birer lütfüdür.

Diyanet İşleri Başkanımız Prof.Dr.Safi Arpaguş hocamız bu konuyu ele alarak bu değerli şahsiyetler üzerinde halkımız manen uyandırılmalıdır. Hatta belki bir yılı tasavvuf yılı olarak da belirleyip, tasavvuf şeyhlerini şu uçan, kaçan hikayelerinden kerametlerden kurtarmak lazım. Asıl keramet iman etmektir.

Zaman tasavvuf zamanı,  haydi ya Allah.




Kaynak: müslüman dünya

Editör: Editör

Bu haber 468 defa okunmuştur.


Danyal Soybas / 23-11-2025 22:50:00

• “tasavvuf yılı” gibi resmi programlarla dini alanı devletleştirmek din-siyaset ilişkisini sorunlu hale getirir. Hakikat Zamanı Ne Demektir? “Tarikat zamanı” kişiye bağlılık zamanıdır. “Hakikat zamanı” ise: • aklın, • ilmin, • ahlâkın, • özgürlüğün, • bireysel sorumluluğun öne çıktığı zamandır. Tasavvuf, hakikate yardımcı olabilir; fakat hakikatin yerine geçemez. Sonuç: Dengeli Bir Yol Yazıdaki iyi niyet, maneviyat vurgusu ve tasavvufun hurafelerden arındırılması talebi önemlidir. Fakat tasavvufu: • eğitimin, • toplum düzeninin, • devlet kurumlarının ana esası haline getirmek yerine; ahlâk ve kalp terbiyesine katkı sunan bir yardımcı unsur olarak görmek daha sağlıklıdır. Bugünün ihtiyacı; tarikat merkezli bir toplum değil, hakikat merkezli bir bilinçtir. Tasavvuf bu bilince hizmet ettiği sürece değerlidir; yerini aldığı zaman ise hem dine hem topluma zarar verebilir.

Danyal Soybas / 23-11-2025 22:48:00

ciddi bir toplumsal tahribat yaratır. Günümüzün ekonomik, teknolojik ve kültürel dünyasında eğitimi azaltmak değil, kalitesini artırmak gereklidir. Eğitimi kısaltarak toplumun gelişmesi mümkün değildir. 3. “Gençlerimizin dengesini bozan öğretmenler” genellemesi hatalı Bu tür ifadeler: • yüz binlerce öğretmeni töhmet altında bırakır, • eğitim kalitesini artırmaya katkı yapmaz, • problemi kişiselleştirir. Sorun sistemdedir; öğretmen değil. 4. Tasavvufun toplumsal tek çare gibi gösterilmesi problemli Tasavvuf, bireysel bir maneviyat yoludur. Ama: Devlet-toplum düzeni; hukuk, ekonomi, bilim, teknoloji, sosyal politika, özgürlükler ve insan hakları ile yükselir. Tasavvufu merkez almak tüm bu alanların önüne geçer. İslam dünyasının geri kalmışlığı da zaten çoğu zaman dini yapılara aşırı ağırlık verilmesinden kaynaklanmıştır. 5. Diyanetin toplumu manen “uyandırma” görevi sınırlıdır Diyanet elbette dini rehberlik yapabilir, fakat: • topluma tek tip manevi anlayış dayatmak,

Danyal Soybas / 23-11-2025 22:45:00

1. “Zaman tasavvuf zamanı” yerine “zaman hakikat zamanı” Bugünün ihtiyacı tasavvuf eksenli bir toplumsal dönüşüm değil; hakikat eksenli, akıl-ahlak-bilim merkezli bir dönüşümdür. Tasavvuf buna katkı sunabilir, evet; fakat tek eksen hâline getirildiğinde: • Dini kurumlar üzerinde gereksiz bir ağırlık oluşur, • Toplumu çok-çeşitli yapısı gölgelenir, • Devlet politikalarının tasavvufi önderlere yaslanması gibi tarihsel açıdan sorunlu bir alan açılır. Hakikat zamanı, kişiyi: • tarikat bağımlılığından, • kişi kültlerinden, • hiyerarşik maneviyat yapılarından kurtaran zamandır. Bu yüzden tasavvuf, bir araç olabilir; ama merkez haline getirildiğinde hakikatin yerini karizma, gelenek ve bağlılık alabilir. 2. Lise eğitiminin kaldırılmasını savunmak bilimsel temelden yoksun Eğitimi eleştirmek haklıdır. Ama: • Lisenin tamamen kaldırılması, • 16 yaşında üniversiteye giriş, • “Toplumun ömrü 4 yıl uzar” gibi bilimsel olmayan iddialar ciddi bir toplumsal tahribat yaratır.

Danyal Soybas / 23-11-2025 22:43:00

Bu, günümüz insanının en ihtiyaç duyduğu tasavvuf perspektifidir. Hakiki tasavvuf; aklı devre dışı bırakmadan, kişiyi hayata karşı sorumlu ve bilinçli kılan bir yolculuktur. 3. Üç Mevlana Üzerinden Tasavvufun Anlatılması Fikri Eğitici bir perspektif barındırıyor. Mevlana Cami, Halid ve Celaleddin Rumi gibi tarihsel şahsiyetler üzerinden tasavvufun öğretilebilmesi pedagojik olarak yararlı olabilir. 4. Mevlana Halid’in Kürt kimliğinin saklanmaması çağrısı Bu, kültürel gerçekliğin inkâr edilmemesi ve toplum içi güvenin güçlendirilmesi açısından değerlidir. Kimliği gizlemek de siyasallaştırmak da doğru değildir; hakikat neyse o şekilde konuşulması barışı güçlendirir. 5. Tasavvufun ahlâk merkezli bir yaşama vurgu yapması “İlim, amel ve ihlas.” Bugünün dünyasında maneviyatı hurafeden ayırıp ahlâk ile ilişkilendiren her çaba değerlidir. Eksik veya Tartışmalı Taraflar 1. “Zaman tasavvuf zamanı” yerine “zaman hakikat zamanı” Bugünün ihtiyacı tasavvuf eksenli bir toplumsal dönüşüm değil;

Danyal Soybas / 23-11-2025 22:40:00

Kıymetli abim affınıza sığınarak kıymetli yazınızı okuyup kendimce artı ve eksilerini yazdım inşallah istifadeye medar olur. Hakikat Zamanında Tasavvufu ve Eğitimi Konuşmak Paylaştığınız yazı, iyi niyetli bir arayışı ve toplumun manevî-toplumsal sorunlarına çözüm bulma çabasını yansıtıyor. Bu yönüyle değerlidir. Vatandaşın yaşadığı toplumla ilgili fikirlerini paylaşması, eleştirilmesi kadar kıymetlidir de. Fakat “zaman tarikat zamanı değil, hakikat zamanı” dediğimiz noktada; bazı yaklaşımların güçlendirilmesi, bazılarının ise daha ciddi şekilde sorgulanması gerektiği görülüyor. Olumlu Taraflar 1. Manevî Eğitimin İhmal Edilmemesi Gerektiği Vurgusu Toplumsal kaliteyi artırmak için sürekli eğitimin sadece okulda değil, camide ve hayat içinde devam etmesi gerektiği fikri önemli. Her toplum, maddî gelişim kadar manevi bir altyapıya da ihtiyaç duyar. 2. Tasavvufun Keramet Beklentilerinden Arındırılması Çağrısı “Uçan kaçan hikâyelerinden kurtarmak lazım. Asıl keramet iman etmektir.”



FACEBOOK YORUM
Yorum

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER DİYANET Haberleri

YAZARLAR
ÇOK OKUNAN HABERLER
  • BUGÜN
  • BU HAFTA
  • BU AY
SON YORUMLANANLAR
HABER ARŞİVİ
HAVA DURUMU

Web sitemize nasıl ulaştınız?


NAMAZ VAKİTLERİ
nöbetçi eczaneler
HABER ARA
Bizi Takip Edin :
Facebook Twitter Google Youtube RSS
YUKARI YUKARI